In urma cu cateva zile, am finalizat unitatea Pixel Crusher, realizata impreuna cu echipa PC Garage. M-am gandit sa colaborez cu ei pentru a realiza o unitate de calcul pana in 1000 Euro, utila pentru editarea fotografiilor, pentru minim 2-3 ani de acum inainte. Pe masura ce aparatele foto isi sporesc rezolutiile, puterea de procesare bruta trebuie sa creasca in acelasi ritm. Pentru multi fotografi alegerea componentelor este dificila si confuza, iar crearea unei astfel de unitati este utila pentru cei care nu au vaste cunostiinte in domeniul IT&C.
Pentru realizarea configuratiei Pixel Crusher am ales urmatoarele componente*:
- CPU: AMD Ryzen 5 2600X cu o frecventa 3.6GHz ( 6 nuclee si 16 MB de memorie Cache );
- Placa de baza: ASRock AB350M Pro4;
- GPU: Nvidia GTX 1050 cu 2 GB de memorie;
- Memorie: 2 x 8 GB Corsair Vengeance DDR4 la 3000 Mhz;
- Sistem dual-SSD: Kingston UV500 ( SATA 3 )+ Kingston A1000 ( NVMe);
- HDD: Seagate IronWolf 2 TB;
- Sursa Seasonic de 520W.
Inspectie Vizuala
Partea frontala.
Partea posterioara.
Aranjarea firelor in spate este aratoasa,cablurile sunt trecute prin spate pentru imbunatatirea circulatiei aerului.
Sursa are un filtru de praf detasabil pentru curatare.
Interiorul este spatios si permite evacuarea rapida si eficienta a aerului.
Pixel Crusher este dotat cu doua ventilatoare, unul pentru introducerea aerului si altul pentru evacuare. Coolerul este cel stock, venit alaturi de procesor.
Frontal avem disponibile doua porturi USB 3.0, interfata audio si cu cititor SD/microSD.
Modulele de memorie RAM sunt racite cu ajutorul unui radiator metalic.
SSD Kingston A1000 de 240 GB ( review ) este unitatea de stocare cache, acesta fiind mult mai rapid ca un SSD cu interfata SATA 3.
Kingston UV500 de 240 GB este SSD principal pe care sistemul de operare si programele sunt instalate.
Conectivitatea placii de baza este generoasa, existand chiar si un port USB Type-C.
Placa video Asus GTX 1050 permite conectarea unui monitor prin DVI-D, HDMI sau Display Port. Pot fi conectate maxim 3 monitoare la Pixel Crusher.
Utilizare
Componetele din unitatea Pixel Crusher au fost alese pentru performanta in raport cu pretul de achizitie. Numai in acest fel am reusit sa obtinem o unitate cu componente performante si cu un pret corect de achizitie. Pixel Crusher este potrivit pentru fotografii care au nevoie de viteza de export al fotografiilor si nu vor sa intampine probleme de performanta in procesul de editare foto. Dupa utilizarea mai multor sisteme de calcul dealungul anilor, am ajuns la concluzia ca un sistem de calcul ( desktop/laptop ) trebuie sa bifeze in 2018 urmatoarele conditii hardware:
- Procesor Quad-Core cu frecventa si memorie cache cat mai mare.
- 16 GB de memorie RAM DDR4;
- Sistem Dual SSD ( NVME de preferat );
- Racire capabila si sursa stabila pentru alimentarea si protectia componentelor.
Am utilizat timp de o luna sistemul Pixel Crusher pentru procesarea fotografiilor RAW ( import/creare preview-uri si export). Programele folosite pentru post-procesarea cataloagelor de imagini sunt Capture One 11.2 si Lightroom Classic CC. Am inclus si cateva teste de utilizare in Adobe Photoshop si aplicatii de productivitate. Tot in aceasta luna de utilizare am editat fotografii realizate in ultima luna pentru clienti. S-au strans un total de ~8000 de fisiere RAW editate cu Pixel Crusher. Pe aceasta perioada am putut observa temperaturile, stabilitatea sistemului si performanta sustinuta pe care a oferit-o Pixel Crusher. Mai multe detalii despre performanta si timpii de export gasiti detaliat mai jos.
Performanta
Masurarea performantelor se face prin utilizarea programelor cel mai des utilizate de fotografi. Vom analiza performantele sistemului, alaturi de Capture One, Lightroom Classic CC si Adobe Photoshop. Aceste aplicatii sunt optimizate pentru utilizarea limitata a resurselor, astfel un sistem dedicat editarii foto mai puternic ca acesta nu va aduce avantaje majore de performanta in comparatie cu Pixel Crusher.
Scenarii de testare
- Exportarea si cronometrarea unui catalog de 100 de fisiere RAW realizate cu Canon 5DsR, Sony A7R III, Nikon D850 si Fujifilm GFX 50S in Capture One Pro 11 si Lightroom Classic CC.
- Exportarea si cronometrarea unui catalog de 1000 de fisiere RAW ( Nikon D750+Sony A7 III ) in Capture One Pro 11 si Lightroom Classic CC.
- Rularea programelor orientate catre masurarea puterii de calcul al sistemului.
Acestea sunt rezultatele de export in Lightroom si Capture One.
In timpul acestor exporturi am monitorizat si utilizarea resurselor pentru fiecare program in parte si am facut cateva descoperiri interesante.
Utilizarea resurselor de catre Capture One Pro 11 in timpul exportului fisierelor de Nikon D850. Putem observa urmatoarele detalii:
- Uzura procesorului nu sare de ~50% niciodata.
- Memoria RAM utilizata este de maxim 40%.
- Placa video este utilizata pana la un procent de maxim 25-28%.
Utilizarea resurselor de catre Lightroom Classic CC in timpul exportului fisierelor de Nikon D850. Putem observa urmatoarele detalii:
- Uzura procesorului fluctueaza constant inre 40% si 100%.
- Memoria RAM utilizata este de maxim 50-55%.
- Placa video este utilizata pana la un procent de maxim 3%.
Benchmark-uri de productivitate
Puget Systems Photoshop Benchmark este un script care ruleaza teste in Photoshop CC 2018, pentru a determina performanta generala a sistemului. Testul filtrelor si cel al compunerii panoramice din fisiere RAW sunt printre cele mai relevante teste realizate de scriptul de la Puget Systems.
Scorul obtinut de Pixel Crusher.
Asus RealBench este un program de masurare a performantelor prin realizarea a patru teste: editarea imaginii, codare video H264, Open CL si un test de multitasking.
Scorurile obtinute in RealBench.
Stabilitatea sistemului a fost testata si am obtinut temperaturi de maxim 60 de grade la procesor.
Testul de stabilitate s-a realizat cu Aida64 timp de 2 ore, dupa o functionarea zilnica de minim 4 ore in editarea foto.
Concluzie
Unitatea Pixel Crusher vine in ajutorul fotografilor care cauta o unitate pentru editarea si exportarea fotografiilor in Capture One si Lightroom. Performanta actuala livrata pentru exportul unui catalog de 1000 de fotografii RAW este de sub 16 minute. Preview-urile fotografiilor din intregul catalog de 1000 de RAW-uri se fac in sub 15 minute cu Capture One Pro si in sub 10 minute cu Lightroom Classic CC. Daca adunam timpul de generare al preview-urilor cu timpul de export, obtinem un timp total de ~ 40 minute pentru Capture One si ~28 de minute cu Lightroom. De aici trageti voi concluziile cat de rapid este Pixel Crusher, in comparatie cu unitatea de acasa.
Pixel Crusher este disponibil pentru achizitie la PC Garage pentru suma de 4499 lei ( vezi oferta ). Toate sistemele Pixel Crusher sunt asambate si testate inainte de expedierea catre client.Pentru a pune sistemul in functiune mai aveti nevoie de instalarea unui sistem de operare Windows 10 si a programului de editare preferat. Alaturi de unitatea Pixel Crusher, recomand monitoarele Dell U2417H ( ~1000 lei ) sau P2415Q ( ~1730 lei). Daca sunteti curiosi ce produse IT&C folosesc in acest moment puteti achita shop-ul GhidulDSLR ( vezi produse ).
Daca mai aveti intrebari legate de unitatea Pixel Crusher va astept sa imi scrieti la adresa [email protected].
_____________________________________________________________________________________________
*Componentele din configuratie pot suferi modificari, in functie de stocurile PC Garage sau in cazul in care componente noi devin disponibile.