Am avut norocul sa fiu prezent la lansarea oficiala din Irlanda a noului Sony A7R IV in luna Iulie. Acum a sosit momentul sa ma joc putin mai mult si sa va ofer o parere mai consistenta despre ultimul mirrorless full-frame de la Sony. Noul aparat este dotat cu un senzor Exmor RS iluminat din spate cu o rezolutie de 61 de megapixeli. Produce fisiere RAW cu o rezoutie de 9504 x 6336 pixeli in format 1:1, 4:3, 3:2, 16:9. A7R IV are implementat un mod de fotografiere de tip pixel-shift, pe scurt se combina pana la 16 cadre, pentru a obtine imagini de 240 megapixeli. Stabilizarea de imagine face pozibila functionarea pixel-shift, aceasta poate sa ofere pana la 5.5 stopuri de compensare. Stabilizarea trebuie sa fie capabila, deoarece la sub 1/200 la o astfel de rezolutie, imaginile tind sa fie subtil miscate la o astfel de rezolutie.
Sistemul de focus ofera 567 de puncte de focus care acopera 74% din suprafata cadrului, iar in modul APS-C ofera 99% acoperire pentru rezolutia de 26 de megapixeli al senzorului. Filmarea se face in oversampling, iar rezolutia finala ajunge la 4K 30 fps. Sony introduce noul vizor cu 5,760,000 pixeli si un design reproiectat in zona gripului. Vine cu un joystick redimensionat pentru selectia punctelor de focus .In noul A7R VI se gasesc peste 50 de imbunatatiri fata de generatia aterioara. Majoritatea dintre acestea le voi explica in acest review.
Specificatii cheie
- Senzor BSI CMOS de 61 megapixeli;
- Sistem de autofocus cu 567 puncte ce acopera 74% din cadru;
- Plaja ISO intre 100 si 32000;
- Sistem de stabilizare pe 5 axe;
- Viteza de fotografiere in rafala la 10 fps;
- Garnituri imbunatatie pentruprotectia impotriva prafului si a stropilor de apa;
- Inregistrare video 4K la 30 fps ( S-log 3 si HDR sunt disponibile );
- Shutter electronic 1/32000;
- Shutter mecanic 1/8000;
- Viteza sincronizare flash de 1/250;
- Ecran tactil (limitat la cateva functii) cu diagonala de 3 inch si rezolutie de 1.44 milioane de pixeli;
- EFV cu magnificare de 0,78x si rezolutie de 5,67 milioane de pixeli;
- Slot dual SDXC UHS-II;
- Conectvitate: microHDMI, 2 x jack 3.5 mm ( microfon + casti ), USB 3.1;
- Conectivitate wireless: 802.11b/g/n + NFC + Bluetooth;
- Acumulator NP-FZ100 cu autonomie de 670 de cadre;.
- Dimensiuni: 129 x 96 x 78 mm;
- Greutate: 665 grame.
Inspectie Vizuala
In cutie pe langa aparat am mai gasit: Incarcator dedicat NP-FZ100, Cablu USB Type-C, Curea de gat, cablu alimentare incarcator si o sustinere pentru cabluri.
Din fata poate ca se observa grip-ul redesenat.
In spate se vede noul joy-stick si o aranjare familiara a butoanelor.
Usile din cauciuc pentru porturi esunt acum mult mai usor de folosit.
A7III ( stanga ) si A7R IV ( dreapta ).
Ambele sloturi sunt acum UHS-II, iar slotul 1 este sus.
Noile blocaje pentru rotitele de compensare a expunerii si a modului de fotografiere.
Utilizare
Sony A7R IV a venit insotit alaturi de compactul 35 mm F1.8, iar pe raft acasa l-au mai asteptat un 85 mm f1.8 si un Sigma 70 mm f2.8 macro ( review ). Fiind un aparat cu senzor Full-Frame si rezolutie de 61 megapixeli are nevoie de optica excelenta, pentru a putea oferi tot ce are mai bun senzorul. In acest caz am lucrat cu ce am avut la indemana. Despre calitatea imaginii si rezultate va voi vorbi mai incolo.
Ergonomia noului Sony A7R IV este mult mai buna in comparatie cu Sony A7III/A7R III. Grip-ul este acum redimensionat, acesta fiind mai gros si mai inalt, aparatul este putin mai gros si acest aspect alaturi de grip ofera o priza mai buna asupra apratului. Se simte mai bine in mana si simti ca nu va scapa prea usor ( curea de mana/gat obligatorie insa ). Operarea camerei cu o singura mana este mai buna ca la A7 III, mai ales schimbarea punctelor de focus datorita joystick-ului.
Schimbarea accidentala a a modului de fotografiere sau a compensarii de expunere nu se mai face, pentru ca aceste rotite au primit blocaje individuale.
Comparatia gripurilor ( A7III jos si A7R IV sus ).
Grip-ul lui A7R IV mai in detaliu.
Meniurile sunt bine puse la punct in pagini cu putine optiuni pe fiecare. In acest fel ajungi sa te obisnuieti cu paginile si stii exact ce gasesti in fiecare. Sony a reusit sa organizeze totul intr-un un meniu curat si usor navigabil. Venind de la Nikon, meniul poate parea ciudat, dar este mult mai organizat. Cele 4 butoane programabile sunt extrem de utile pentru accesarea rapida a functiilor.
Uneori s-a intamplat sa mai experimentez mici lag-uri in meniu.
Autonomia lui Sony A7R IV se bazeaza tot pe un acumulator NP-FZ100, un acumulator puternic care ofera cifre constante de 700-1000 cadre alaturi de un A7III. In A7R IV consumul este mai mare datorita rezolutiei combinate intre EFV si Ecran de peste 7 megapixeli. Sistemul de stabilizare pe 5 axe consuma si el. Autonomia medie reala pentru o incarcare se situeaza intre 500-700 cadre in medie. Se poate folosi cu grip atasat sau alimentat de la retea.
Pentru cei care il vor ca aparat de peisaje, acumulatorul se poate reincarca mobil dintr-un powerbank. Atentie insa cu tensiunea de incarcare ( recomandat maxim 1 Amper, pentru protectia electronicii ).
Acumulatorul are aceeasi orientare in grip ca la restul seriei A7.
Constructia lui A7R IV este buna, noul aparat fiind putin mai mare ca dimensiuni, dar la fel de solid. Garniturile de izolare impotriva stropilor de apa si al prafului au primit si ele imbunatatiri. Butoanele se opereaza usor si vin cu un feedback placut, la fel se intampla si cu rotitele de ajustare. Totul este exact asa cum trebuie sa fie la un aparat din aceasta categorie. Joystick-ul redesenat este acum mai mare, are o textura diferita si se opereaza mult mai usor. Grip-ul este si el mai robust si ofera stabilitate cand operam aparatul zilnic. Finisajele sunt excelent realizate, cauciucurile de pe grip sunt artificiale, dar avem siguranta ca acestea nu se vor dezlipi prea repede.
Per total calitatea constructiei al noului A7R IV este solida, sper ca vopseaua sa fii primit un upgrade.
Performanta
Autofocusul noului A7R IV impresioneaza cu functia de tracking a subiectului si in modul video. Chiar daca este un mirrorless de 61 Megapixeli, a primit un boost considerabil de viteza pentru autofocus si un upgrade de algorimi. In lumina slaba sistemul de focus a fost testat si se comporta rezonabil. Ca utilizator zilnic de Sony A7III, noul R IV ofera timpi de raspuns si detectie mult mai buni. Mai jos aveti doua video-uri care ilustreaza performanta de autofocus:
Am testat autofocusul lui A7R IV in lumina slaba alaturi de Kay.
Performanta ISO este si ea laudabila pentru un senzor de 61 megapixeli. Personal nu as folosi aparatul peste ISO 3200 in modul color si peste 6400 in modul alb-negru. Cantitatea imensa de pixeli inghesuita intr-un senzor de 35 mm are ca „dezavantaj” principal o performanta ISO modesta, dar respectabila. Inainte sa cumperi un astfel de aparat stii deja ca schimbi performanta ISO pe rezolutie. La ISO 3200 zgomotul este sub control, dar tine si de perceptia fiecarui utilizator in parte. Personal nu ma deranjeaza noise-ul peste ISO 3200 la A7RIV. Avantajul rezolutiei imense este faptul ca imaginile se pot scala cand nu este nevoie de rezolutia maxima.
Iata si un test cu imagini marite la ISO mare:
La 25600 culorile inca se tin bine, degradarea este vizibila, dar nu este masiva.
Personal nu as fotografia cu A7R IV peste ISO 6400.
Din imagini trageti voi concluzia.
Calitatea imaginii este extraordinara, culorile au primit un boost de naturalete, mai ales tonurile pielii. Fotografiind cu obiective G-Master la lansare si cu cele de acasa pe perioada testelor, am observat diferente de detalii. Senzorul Exmor este de generatie noua si va face fata nevoilor de calitate si reproducere a culorilor, chiar si pentru cei mai pretentiosi. Calitatea imagini de top alaturi de A7R IV se obtine cu optica de varf Sony GM, Zeiss si alte alternative de top. Cei 14 biti de culoare din fisierele RAW necompresate ofera suficienta informatie, pentru a obtine imagini impresionante. Noul Sony A7R IV este un mirrorless dedicat fotografului de studio si celor care alearga in natura dupa peisaje.
A7R IV ofera multe detalii si o calitate a imaginii excelenta cu optica potrivita.
Redarea culorilor a fost ajustat, iar acum imaginile vin cu tonuri ale pielii mult mai placute si o redare de culoare in general mai placuta.
La editare poti recupera 3-4 stopuri de sub expunere fara mari probleme in Capture One sau Lightroom. Supraexpunerea se recupereaza maxim un stop jumatate ( exact cum te-ai astepta de la orice camera cu senzor modern ). Maleabilitatea fisierelor RAW se vede cel mai bine in Capture One 20, mai ales cand vine vorba de culori. Rezultatele obtinute din fisiere RAW alaturi de Capture One 20 Pro sunt excelente. Urmeaza si un articol despre asta in curand.
Daca tot vorbim de calitatea imaginii merita sa amintesc functia Pixel-Shift care combina pana la 16 imagini in format RAW de 61 megapixeli. In urma compilarii lor in software-ul Imaging Edge se obtine un fisier TIFF pe 16 biti sau Jpeg pe 8 biti cu o rezolutie de 240 megapixeli. Iata cum se poate compune o imagine de 240 de megapixeli:
Crearea unui composit pixel shift in Imaging Edge Viewer.
Selectati cele 4/16 cadree si bifati otiunea create pixel shift multi shoot.
Fisierul final poate fi ARQ, JPEG sau TIFF pe 16 biti.
Dimensiunea unui astfel de fisiere variaza intre ~300 MB ( JPEG ), 1.35 GB ( TIFF 16 biti ) si 1.85 GB ( ARQ ).
Stabilizarea de imagine promite compensarea imaginilor miscate cu pana la 5.5 stopuri. Prezenta unui astfel de sistem de stabilizare alaturi de un senzor este necesara din doua motive:
- Este nevoie de o compensare constanta a imaginilor impotriva celor mai mici vibratii. Cu un senzor de 61 de megapixeli este foarte usor sa obtii imagini miscate si este nevoie de mai multa atentie, lumina suficienta si un shutter mai mare de 1/160 ( ideal ) si stabilizarea pornita. Numai in acest fel exista o garantie ca toate imaginile trase vor fi nemiscate cand fotografiem din mana. Stabilizarea de imagine functioneaza excelent pe A7R IV, imaginile miscate fiind prezente, dar am fost nevoit sa fiu extra atent si sa urmez sfaturile enumerate mai sus.
- Functia Pixel-Shift depinde de stabilizarea de imagine pentru a misca precis senzorul pe axa verticala/orizontala.
Galerie Foto
Toate imaginile din aceasta galerie sunt realizate alaturi de Sony A7R IV de catre mine la lansarea oficiala din Irlanda si pe toate perioada testelor.
O serie de cadre realizata in Iralanda la lansarea oficiala.
O serie consistenta la un atelier de reconditionare a bicicletelor.
Serie realizata cu 35 mm F1.8 de la Sony.
Sony A7R IV m-a insotit la pedalat si am surprins cateva detalii tot cu 35 mm f1.8.
Cateva portrete random cu 35 mm.
O intreaga serie de portrete realizate cu 85 mm f1.4 G-Master si 35 mm.
Tonurile piellii sunt mai placute acum.
Concluzie
Noul Sony A7R IV este o bestie de aparat foto. Este un mirrorless FullFrame dedicat fotografilor de peisaj, celor care fotografiaza in studio/mediu comercial. Aceste ramuri ale fotografiei au nevoie de senzorul de 61 de megapixeli, acesta poate livra culori placute, detalii extraordinarecu optica potrivita. Rezolutia mare a fisierelor permite un retouch amanuntit in procesul de post-procesar. Dimensiunile fisierelor RAW sunt cuprinse intre 100-150 MB, iar fisierele JPEG se apropie de 50 MB cu usurinta. Acestea fiind spuse, pentru a procesa constant fisierele lui Sony A7R IV trebuie sa existe un calculator puternic si multa stocare extra. La achizitia unui astfel de aparat trebuie luate in calcul si aceste cheltuieli + optica de top. Toate acestea pentru un workflow rapid.
Sony a imbunatatit considerabil algoritmul de focus in modul foto, dar mai ales in modul video. Cele doua sloturi SD sunt acum compatibile UHS-II ( scrierea in back-up se face mai rapid ). Vizorul EFV si ecranul sunt mai placut de privit pentru ca au o rezolutie cumulata de peste 7 megapixeli, iar lag-ul a fost redus pentru ambele. Ergonomia este si ea pe lista imbunatatirilor reusite alaturi de joy-stick redesenat si alte mici ajustari de design. Impresionanata este si stabilizarea pe 5 axe la care i se alatura functia de pixel-shift din care se pot obtine fisiere de 240 megapixeli cu usurinta.
Calitatea imagini este competitiva si ma bucur savad ca Sony a ajustat tonurile pielii sa para mai naturale. Multe lucruri de bine de spus despre noul A7R IV, iata si cateva mai putin bune. Autonomia nu este cea mai mare si lag-ul in meniuri se mai simte. Dupa 10 zile de utilizare cam aceasta este parerea mea despre noul rege al rezolutiei.
Sony a reusit sa ofere un update care a meritat asteptat, mai ales de cei care vor rezolutie mare intr-un corp compact si nu au buget de GFX50S de la Fujifilm ( review ). Noul Sony A7R IV este disponibil in Romania la un mediu de pret de ~18600 lei. Aparatul poate fi achizitionat de la F64 ( vezi oferta actuala ). Seria de obiective recomandate pentru el o gasiti AICI ( vezi selectie ). Daca aveti nevoie de carduri rapide am facut si o selectie a celor potrivite pentru A7R IV ( vezi carduri ).