Review Carduri Kingston Industrial – Afla de ce merita atentia ta fata de cardurile standard!

Kingston este un producator consacrat de carduri de memorie pentru camere DSLR si Mirrorless. Totusi in acest material vom vorbi despre cardurile SD si microSD din seria Kingston Industrial. Aceasta serie de carduri este dedicata pentru utilizare in aplicatii critice de supraveghere, medicale, supravietuire si scenarii unde mediile exterioare au fluctuatii mari de temperatura / raze x / socuri mecanice / umezeala si vibratii. Fiecare exemplar din aceasta serie este testat individual, lucru care nu se intampla la modelele de consumer.

Ce mai este interesant la aceste carduri SD/microSD este ca vin cu valori de anduranta specificate de la producator ( exact cum au SSD-urile de laptop/pc ). Variantele de 64 GB suporta o anduranta de ~1920 TBW, in timp ce modelele de 8 GB suporta cam 240 TBW. Pentru capacitati atat de mici sunt niste cifre excelente. Ca o paralela, SSD-urile Kingston KC3000 de 2 TB au cam 1200 TBW.  Prin comparatie directa, cardurile acestea la o scalare de capacitate ( teoretica ) de 2 TB ar avea cam ~61000 TBW ( exagerat de mult ). Aceasta anduranta a cardurilor se intampla datorita NAND-ului TLC in mod pSLC. Cardurile industriale ofera mult mai multe functionalitati interne, nu numai durabilitate.

Cardurile vin cu certificare V30 / A1 / U3 pentru a oferi performanta maxima de 100 MB/s la citire si 80 MB/s la scriere pentru toate capacitatile disponibile. La rodaj au sosit doua variante de 32 GB in format SD si microSD si am cateva scenarii de utilizare pentru ele pe care le voi detalia in randurile de mai jos.

Specificatii cheie Kingston Industrial SD/microSD

• NAND: TLC in pSLC mode;
  • Viteza de 80 MB/s la scriere si 100 MB/s la citire;
  • Clasa 10, Certificare V30 si UHS-I Speed Class + A1;
  • Disponibil in format SD si microSD ( de la 8 pana la 64 GB );
  • Rezistenta la socuri, vibratii, umezeala, raze-x si variatii de temperatura;
  • Design testat in conditii dificile de utilizare;
  • Durabilitate scrieri: 1920 TBW pentru varianta de 64 GB si 960 TBW la 32 GB;
  • Functionalitati integrate:  Bad block management / Power failure protection / Wear levelling / Auto-refresh read distribution protection / Dynamic data refresh / SiP – system in package / Garbage collection / Health monitoring;
  • Dimensiuni: 24 x 32 x 2.1 mm;
  • Greutate: 2 grame.

Inspectie Vizuala

Cam asa se prezinta ambalajele. Standard cu inscriptie Industrial Grade.

Nimic special pana aici.

Asa se prezinta si blisterele din plastic.

Cam asa se prezinta fata-verso MicroSD-ul Industrial.

Cam asa se prezinta fata-verso SD-ul Industrial.

Ca exterior, nu pare sa fie diferenta colosala fata de cardurile de consumer ( vom aprofunda la capitolul constructie ).

Cam asa se prezinta cardurile proaspat scoase din ambalaj.

Acum urmeaza sa vedem ce pot face ca performante in testare.

Utilizare

Ca pasionat de tehnologie de stocare, cardurile Industriale in general mi-au atras atentia. Sunt multe avantaje la aceste carduri, preturi mai mari, desigur, dar in scenarii cheie ai parte de fiabilitate si functionalitate fara rival. Kingston Industrial se prezinta la exterior in mare parte ca orice alt tip de card SD sau microSD. Insa la interior se afla diferentiatorul, mai exact, vorbim despre functiile interne de: Bad block management / Power failure protection / Wear levelling / Auto-refresh read distribution protection / Dynamic data refresh / SiP – system in package / Garbage collection / Health monitoring. Aceste functionalitati interne ajuta la echilibrul de uzura, preventia erorilor, monitorizarea uzurii si eventualelor defectiuni, protectie la scriere in caz ca se ia alimentarea.

Pe partea de scenarii de utilizare uzuale, Kingston zic ca sunt potrivite pentru camere de supraveghere, atasare la instrumente medicale, la echipamente exterioare pentru monitorizarea si protectia la temperaturi extreme ( – 40 grade celsius ) mareste considerabil spectrul de utilizare. Totusi printre aceste scenarii standard, iata ca am identificat personal si alte scenarii:

• Prima data m-am gandit la faptul ca pot folosi MicroSD-ul industrial de 32 GB alaturi de Garmin GPSmap 67i. Un comunicator prin satelit care are nevoie de memorie extra pentru harti prin satelit/topo/de noapte. Echipamentul in sine rezista la conditii meteo nefavorabile, iar cardul se potriveste ca profil de utilizare ( Vezi Review GPSmap 67i ).

• Al doilea scenariu de utilizare atipic implica SD-ul, mai exact, se poate folosi la dispozitive audio ( recordere / reportofoane profesionale ) pentru captarea sunetului. Pentru ca multe nu au notiunea de dual-slot ca la camerele foto si poate fi riscant daca esti sunetist si vrei sa te bazezi pe un card solid.

• Scenarii uzuale pentru cardurile industriale ar mai fi folosirea in routere si switch-uri de retea unde au de tinut sisteme de operare.
  • In autobuzele din marile orase se gasesc sisteme Windows ( stripped down ) care ruleaza de pe aceste carduri. De pe acestea sunt citite zilnic hartile, scrisurile luminoase, se citesc reclame despre ele.
  • Tot in autobuze mai high-end se folosesc in validatoare de calatorii pentru a sustine OS-ul sau a scrie tranzactiile.
  • Camere de supraveghere care au nevoie de medii de stocare compacte cu scrieri multe.
  • La orice echipament de industrial ( de la prelucrarea de tesaturi, metale, etc… ).

Constructia cardurilor este putin mai solida in comparatie cu multe carduri consumer ieftine. Fata de SD-urile mai scumpe, intre V90 si aceste carduri nu pare sa fie o diferenta notabila de constructie. Insa mi-ar fi placut sa vad constructia Sony Tough pentru aceasta serie de carduri. Poate ca cei de la Kingston de carduri ar putea imprumuta patentul de la Sony.

Performanta

Pe partea de performanta, cardurile Kingston Industrial nu stralucesc, pentru ca nevoile de viteza ale scenariilor de utilizare de mai sus nu sunt atat de mari. Certificarea V30 si U3 sunt un minimum necesar in 2024. Am testat cardurile in programele uzuale si iata ce am reusit sa obtin:

Kingston Industrial SD ofera performante aproapiate de declaratiile oficiale.

CrystalDisk Mark si ATTO arata performante bune.

Cardul MicroSD arata, si el, performante aproape identice cu varianta SD.

Ruland 10-20 de teste pentru ATTO si Crystal am putut observa un comportament exemplar, fara fluctuatii de viteza.

Concluzie

Cardurile Kingston Industrial sunt niste memorii NAND de top la interior cu o constructie usor peste SD-urile de consumer. Anduranta de scrieri/citiri si formatari este absolut excelenta prin comparatia cu un card consumer. Mi-as dori sa vad cardurile de consumer cu astfel de specificatii de anduranta de scrieri declarate ”pe fata”. Se pot folosi cardurile industriale in camere foto sau video, dar de multe ori viteza de scriere nu va fi suficienta, iar cand va fi suficienta, ai nevoie de multiple seturi.

Totusi pentru recordere audio, navigare prin satelit ( Garmin InReach – Vezi Review ) si alte echipamente cu un singur slot de card, sunt primele carduri pe care le recomand de acum incolo. Ofera performanta echilibrata si anduranta, chiar daca nu le folosesti in scenarii industriale neaparat. Este bine sa stii ca exista. Fata de preturile SD-urilor consumer, trebuie sa stii ca un Kinsgton Industrial de 64 GB costa cam ~275 lei fata de un Kingston Canvas Go Plus care costa cam ~50 lei. Preturile sunt de 5 ori mai mari, dar si anduranta mai mult ca sigur este de 5 ori mai mare. Ceea ce la final de zi conteaza, ca nimeni nu vrea un card de memorie decedat. Niciodata!

Cardurile de memorie Kingston Industrial sunt disponibile la magazinele din Romania de ceva vreme. Preturile variaza intre 50 lei pentru 8 GB si ~275-350 lei pentru 64 GB. Variante mai mari sau mai rapide probabil nu vor fi disponibile prea curand. Cardurile din aceasta serie sunt disponibile pentru achizitia de la PC Garage  ( vezi oferta ) – eMAG ( vezi oferta ) – Vexio ( Vezi Oferta ) – evoMAG ( vezi oferta )– ForIT ( vezi oferta ) – CEL.ro( vezi oferta ). Link-urile din acest articol sunt de afiliere, iar daca le folositit sustineti blogulVa multumesc!

VA ASTEPT SA VA ALATURATI SI COMUNITATII DE PE YOUTUBE ( VEZI DESPRE CE ESTE VORBA SI ABONEAZA-TE AICI ).