Nvidia are disponibile in acest moment doua tipuri de drivere pentru placile GeForce GTX si RTX ( Game Ready si cele de Studio ). Despre cele de Studio va voi vorbi scurt si la obiect in acest material, mai exact va voi arata cam ce avantaje aduc acestea in raport cu cele Game Ready. Adobe Premiere Pro este o aplicatie unde nucleele CUDA si noua arhitectura Nvidia Ampere isi face simtita prezenta mai mult ca oricand. Randarile materialelor 1080P – 4K – 6Kvor beneficia de un spor de performanta la Encoding si la scrubbing in timeline.
Pentru a putea reusi demonstratiile de mai sus am avut la dispozitie un sistem ITD Custom Works facut special de catre Nvidia Romania si IT Direct. Acest desktop va primi in curand o certificare Nvidia Studio, exact cum s-a intamplat si laptopurile Nvidia Studio testate in ultimele 18 luni ( detalii complete aici ). Din ce am fost informat aceste desktop-uri primesc o serie de specificatii recomandate pentru ca sitemul sa fie inclus in lista „Nvidia Studio”. Placa video prezenta care va facilita toate aceste teste in sistem este un Gigabyte Vision D in varianta RTX 3080 cu 10 GB de memorie vRAM si peste 8000 de nuclee CUDA.
Exista o multime de aplicatii suportate de driverele Nvidia Studio ( vezi imaginea de mai sus ). Aceste aceste drivere sunt la inceput de drum si mai au mult pana sa ajunga la un suport integral de functionalitatii pentru intreaga suita de aplicatii pentru creatori. Printe aceste aplicatii se numara Suita Corel, Adobe, Capture One, Resolve si tot ce inseamna proiectare 3D. Suita de programe Adobes-aoptimizat foarte greu in ultimii ani, chiar daca Nvidia a ajuns la un anumit nivel cu hardware-ul, mai trebuie ca dezvoltatorii sa tina pasul cu acestia.
Specificatiile Sistemului ITD Custom Works
- CPU: Ryzen 7 5800X cu 8 nuclee si 16 Thread-uri;
- Placa de baza: Aorus X570 Pro;
- Memorie RAM: 32 GB DDR4 la 3200 Mhz de la Corsair;
- Placa Video: Nvidia GeForce RTX 3080 in varianta Vision D de la Gigabyte;
- Carcasa + Sursa: Seasonic Syncro Q704 + Seasonic Connect de 850W cu certificare Platinum;
- Racire Procesor:ARCTIC AC Freezer 50;
- SSD: Samsung 970 Evo de 2 TB.
Specificatii Nvidia RTX 3080 ( Varianta Vision D )
- Arhitectura: Ampere realizata de Samsung la 8 nm;
- Frecventa GPU: Boost 1800 Mhz ( 1440 Mhz referinta );
- Nuclee: CUDA: 8704 / Ray Tracing: 68 / Tensor: 272 / ROPs: 96;
- Memorie: 10 GB de GDDR6X;
- Bus pe 320 biti si banda de memorie de 760.3 GB/s;
- Codare/Encodare 4K H.264/H.265;
- Functii Grafice: DirectX 12 / OpenGL 4.6 / Open CL 3.0 / Vulkan 1.2 / CUDA 8.6;
- Interfata: PCI-E 4.0 x 16;
- Rezolutie maxima suportata: 7680×4320 la 60Hz.
- Racire cu 3 ventilatoare
- Conectivitate: 3 x DisplayPort 1.4 – 2 x HDMI 2.0;
- Se pot conecta pana la 5 monitoare;
- Sursa recomandata de 750W.
Inspectie Vizuala
Sistemul a sosit intr-o cutie solida din lemn care protejeaza unitatea de Curieri :D.
Gigabyte RTX 3080 ( vezi review ) in varianta Vision D este o placa video alba cu trei ventilatoare si un radiator masiv.
Pe spate acest RTX 3080 vine cu un back-plate metalic si putin de radiator expus.
Iata si partea de conectivitate a sistemului + cei 5 conectori ale placii video ( 3 x DP 1.2 si 2 x HDMI 2.0 ).
Se pot conecta un maxim de 5 monitoare cu rezolutie ~8K.
Racirea procesorului Ryzen 5800X ( vezi review ) este asigurata de Arctic, iar alimentarea de sursa Seasonic Connect Syncro de 850W.
Cam asa arata sistemul la interior, componentele sunt puse cu susul in jos datorita carcasei Seasonic Syncro ( vezi review complet ).
Sitemul nu doar ca este alimentat si racit cum trebuie, el beneficiaza si de un airflow generos.
Premiere Pro 2020 si Utilizarea Hardware
Cerintele hardware ale lui Premiere Pro sunt variate, dar in principal aceasta aplicatie prefera frecventa procesorului, cantitatea de memorie RAM si pe placa video ( nr nuclee cuda + vRAM ). Placa video trebuie sa fie de la Nvidia pentru ca Premiere Pro stie doar integrarea CUDA, iar memoria sa trebuie sa fie cat mai mare pe masura ce rezolutia video creste. Noile placi video din seria RTX 3000 sunt pe placul acestui program si le poate folosi cat se poate de bine, dar configurate corespunzator.
Minime pentru editare 720P/1080P
- Sistem Operare: Windows 10 pe 64 biti ( Build 1903 ) – Nu suporta Win 7 sau 8.1;
- Procesor Intel 6 Gen sau AMD echivalent cu setul de intructiuni SSE4;
- Placa video compatibile DirectX 12 si cu minim 2 GB de vRAM;
- Memorie RAM: 8 GB;
- Spatiu pe HDD/SSD: 20 GB;
- Monitor cu rezolutie 1920 x 1080.
Recomandate pentru 4K:
- Sistem Operare: Windows 10 pe 64 biti ( Build 1903 ) – Nu suporta Win 7 sau 8.1;
- Procesor Intel 7 Gen sau AMD echivalent cu setul de intructiuni SSE4 si suport AVX;
- Placa video compatibile DirectX 12 si minim 4 GB de memorie vRAM;
- Memorie RAM: 16 GB | 32 GB pentru 4K | 64 GB RAM pentru multi-CAM si 6K;
- Spatiu pe HDD/SSD: 20 GB + Spatiu de cache pe un SSD SATA3 sau chiar NVME;
- Monitor cu rezolutie 1920 x 1080.
Cerintele Premiere pentru FHD si 4K sunt relativ rezonabila, iar acest Vision D in varianta 3080 va putea fata la editari la rezolutii de gen 6K/8K. Totusi proiectele in rezolutiile 4K vor putea fi randate in peste 70% din cazuri in timp real. Randarile in timp real sunt un rezultat la care fiecare videograf spera indiferent de rezolutie.
Performanta
Pentru a putea masura performantele placii RTX 3080 cu 10 GB am apelat la driverele Nvidia GameReady si cele de Studio.Am avut grija ca acestea cat si Windows 10 sa fi cu update-urile la zi, iar am facut dezintalarea driverelor cu DDU + Clean Reinstall in cazul driverelor. Am exportat cu aceste variante de drivere 2 proiecte ( 1 sugerat de Nvidia + 1 facut Custom ), aceste exporturi au fost facute in mod software cat si in mod hardware de 3 ori pentru fiecare scenariu. Doar asa am putut vedea cam care sunt performantele comparative si diferenta de uz de resurse. Am facut o serie de grafice in excel unde am urmarit in principal diferenta de performanta intre Studio si GameReady, dar si diferentele intre exportul cu procesorul versus placa video.
In total au fost randate 24 proiecte pentru un average corespunzator si iata ce a iesit:
Driverele GameReady arata clar avantajul randarii Hardware cu ajutorul RTX 3080.
Performantele fata de randarea cu Ryzen 7 5800X sunt de ~12 ori mai lente.
Driverele GameReady consuma putine resurse pentru proiectele custom rulate.
Am tinut sa va arat si partea de utilizare a resurselor din RTX 3080.
Driverele de Studio au un avantaj minim la randare pentru proiectele de 3-5 minute.
Acest rezultate se pot traduce prin timpi mult mai scurti de randare in cazul montajelor de 1-2 ore.
Utilizarea de resurse la driverele de Studio este similara ca in cazul driverelor GameReady, dar s-a putut observa o eficienta de 600 MB in utilizarea memoriei video.
Demo Nvidia Canvas
Acum ca am terminat cu Premiere Pro am zis sa va ofer inca un demo interesant alaturi de aplicactia Nvidia Canvas ( vezi articol ). Lansată recent în Beta, noua aplicație NVIDIA Canvas permite creatorilor să creeze folosind materiale, nu culori, folosind AI accelerat RTX pentru a transforma fiecare mișcare de pensulă într-o imagine realistă. Aceasta imagine este in plina dezvoltare si va folosi cel mai probabil imaginile realizate de utilizatori pentru a antrena AI-ul ( similar cu DLSS ).
In utilizarea Nvidia Canvas alaturi de RTX 3080 am obtinut o uzura maxima de 8%.
Modul 3D al placii a fost activat in utilizare alaturi de acest program.
Iata cum arata interfata Nvidia Canvas
Cam asa arata interfata principala.
Cam asa arata interfata de control cu Materiale + Stiluri.
Selectand optim aceste combinatii AI-ul din Nvidia Canvas va avea o directie clara ce vrei sa obtii din doar cateva linii trasate.
Lucrul pe layere este si el posibil.
Nvidia Canvas vine cu putine setari momentan.
Iata cateva exemple oferite de Nvidia pentru Canvas.
Se poate observa simplitatea desenelor, iar AI-ul face restul.
Lucrarile facute cu Nvidia Canvas si tableta grafica Wacom One de 13 inch
Avand o tableta grafica Wacom One 13 ( vezi review ) nu am putut sa las aceasta ocazie sa imi scape. Am conectat-o la PC si m-am apucat de desenat si iata ce a iesit:
Trebuie doar sa trasezi cateva linii cu materialele si stilurile potrivite si Canvas poate face restul.
Concluzie
Driverele Studio de la Nvidia incep sa isi faca un nume pentru ele usor usor, exact cum cele GameReady aduc optimizari in unele jocuri. In cazul Premiere Pro avantajele driverelor de Studio nu sunt mari la proiecte mici, dar se transforma in unele mai mari la proiecte mari. Daca Adobe si Nvidia ar lucra si mai strans probabil rezultatele ar fi si mai grandioase. Avand un desktop alaturi de un RTX 3080 poti beneficia de performante de randare in timp real in multe din cazuri, chiar si la rezolutie 4K/6K fara probleme.
Adevaratul beneficiu se poate vedea fata de timpi de randare cu ajutorul procesorului. De cele mai multe ori esti nevoit sa astepti chiar si de 10-12 ori mai mult pentru randarea unui proiect. Arhitectura Ampere si-a aratat valoarea, dar in continuare astept optimizarile care sa duca aceste placi la potentialul lor maxim. Important de mentionat este ca driverele Nvidia Studio sunt compatibile si cu seria GeForce 600/700/900 si 1000, pentru cei care nu au musai un RTX in sistem. Asta vine in avantajul actualilor posesori de placi video mai vechi.
Nvidia Canvas este o aplicatie interesanta care poate fi folosita pentru a invata copii sa deseneze si va introduce pana si adultii in lumea AI. Este un exemplu interesant care arata doar una din directiile creative pe care AI-ul o poate face. Aplicatia este momentan limitata la versiunea Beta, dar ma astept ca in perioada urmatoare sa fie aduse imbunatatiri si mai multi parametrii care sa permita realizarea imaginilor de inalta rezolutie.
Driverele de Studio pot fi descarcate de AICI ( vezi pagina ), iar placile video Nvidia sunt disponibile in Romania la F64 ( vezi produse ) – PC Garage ( vezi oferta ) – eMAG ( vezi oferta ) – evoMAG ( vezi oferta ) si CEL.ro ( vezi oferta ). Trebuie sa stiti ca tendinta globala pentru placile video este sa se ieftineasca, deci curand vom avea placi de generatie noua la pret decent. Link-urile din acest articol sunt de afiliere, iar daca le folositit sustineti activitatea blogului. Va Multumesc!