Cei de la Nvidia cauta sa puna in valoare foarte mult driverele Studio, asta se vede prin update-urile lunare pe care le primesc acestea. Nvidia are disponibile in acest moment doua tipuri de drivere pentru placile GeForce GTX si RTX ( Game Ready si cele de Studio ). Acest material va fi al 2-lea din serie alaturi de creatorii romani. In primul am vorbit despre Blender/After Effects alaturi de MAD Animation si Alex Dohotaru ( vezi material ). In materialul de astazi o sa vorbim despre Adobe Illustrator si Photoshop alaturi de Eliana Bogdan ( Illustrator | AR & 3D Artist ) si Rosco Adrian ( Photoshop Wizard ).
Personal, am testat driverele Nvidia Studio in editare video ( vezi material ) , cat si in editare si scalare foto ( vezi material ). In afara de editarea video – scalarea foto si editarea mai exista multe aplicatii pentru aceste drivere. Printre programele care beneficiaza de avantaje ar mai fi:
- Blender ( Program Gratuit );
- Adobe After-Effects;
- Adobe Illustrator;
- Adobe Substance 3D;
- Topaz Labs Denoise/Gigapixel/Sharpen cu Ai;
- Corel Draw;
- Maxon Cinema 4D;
- V-Ray;
- Unreal Engine;
- 3Ds MAX.
Avantajele arhitecturilor RTX 3000 si RTX 4000 sunt rezultatul maturizarii nucleelor CUDA / TENSOR / RayTracing / ROP’s ( raster operation pipeline ) si TMU’s ( texture maping unit ). Daca la RTX 3000 erau avansate, iata ca seria RTX 4000 vine cu generatii noi pentru fiecare dintre acestea. Cea mai mare provocare pentru dezvoltatorii de aplicatii mi se pare ca este cea de a fi la zi cu toate pentru ca posesorii de hardware puternic sa si beneficieze de ele. Iar pentru cei mai ”nepriceputi”, iata si cateva explicatii cu enumerarea nucleelor de mai sus:
- Nuclee CUDA ( Compute Unified Device Architecture ) – Sunt micro Nuclee care reusesc sa faca calcule marunte pentru jocuri si randari specifice. Scopul lor este sa faca multe calcule deodata, fiind eficiente si rapide. CUDA a ajuns la versiunea 11.0 in acest moment;
- Nuclee TENSOR – Acestea permit calcule complexe si dinamice specifice implementarii de AI-uri in jocuri si aplicatii. Precizia acestor calcule este asigurata de TF32 si FP64. Suportul pentru bfloat16, INT8, si INT4 este si el prezent pentru un mai bun training AI.
- Nucleee RT ( RayTracing ) – Sunt nuclee care calculeaza fizica luminii din fiecare joc, program care suporta tehnologia RTX. Toata aceasta fizica este calculata in timp real.
- ROP’s ( Render Output Unit ) – Reprezinta unitatea care se implica in pasii finali de randare a unui cadru. Ele se ocupa de rasterizare si antialiasing-ul hardware.
- TMU’s ( Texture Mapping Units ) – Transforma imaginile plate si le distorsioneaza pentru a le plasa intr-un cadru complex pentru a forma o imagine. Nevoia de grafica complexa a facut aceste unitati sa fie prezente intr-un numar mare in grafica moderna.
Toate aceste nuclee sunt prezente in arhitectura Ampere si Ada Lovelace si ajuta creatorii de continut sa stea mai putin asteptand dupa randari/ preview-uri / scalari si mai mult sa faca lucrul efectiv. Exact cum nucleele CUDA ajuta la randarea video in Premiere, asa se intampla si cu cele Tensor / RT sa fie de ajutor in multe aplicatii specifice care au de a face cu simularile, calculul luminii si multe alte calcule specializate. Driverele Studio permit acestor unitati de procesare sa lucreze mana in mana cu optimizarile software dezvoltate de catre partenerii software mentionati mai sus.
In acest moment, pe teritoriul Romaniei exista o multime de creatori de continut care sunt ajutati de Nvidia sa isi randeze creatiile mult mai rapid. Noile lansari de RTX 3000 / 4000 reusesc sa scurteze timpii de asteptare pentru randari/preview-uri si ajuta in procesari mai mult ca oricand. Am pus o serie de intrebari artistilor Eliana Bogdan si Rosco Adrian pentru a afla cam cum le sunt de ajutor noul hardware si noile drivere Nvidia Studio:
Eliana Bogdan
- Ce sistem ai pentru lucru (lista specificatii)?
Lucrez cu MSI Creator 15 Intel Core i7-10870H Full HD, 16GB, 1TB SSD, Nvidia GeForce RTX3060 6GB.
- Care sunt optimizarile Software care te-au ajutat in ultimele 6 luni ? ( descrie in detaliu functionalitatile de ajutor )
Aici, din păcate, nu am înțeles întrebarea, strict la Nvidia? Sau în general opțiuni noi care au apărut în tehnologie și de care ma ajut?
- Cum arata workflow-ul tau?
Am 2 categorii de workflows, în funcție de proiectul la care lucrez, dacă este arta 2D sau 3D, programele și timpul de lucru sunt diferite. În ambele situații plec de la o idee pe care o schițez în Photoshop, sa pot avea o referință vizuala. În Arta 2D lucrez cu diferite soft-uri de arta generativa, iar de 6 luni pot spune ca AI-ul face parte acum și din procesul de inspirație. Lucrez destul de mult în suita Adobe, care e accelerata de RTX. De la schiță, la crearea materialelor în Adobe Substance, apoi la shooting-ul foto virtual din Adobe Dimension, care merge exceptional cu ultimele drivere Nvidia Studio. Ce e clar e ca am întotdeauna up to date fiecare versiune noua de drivere.
- Ce functii sunt accelerate cel mai mult de Nvidia RTX in workflow-ul tau?
Iluminarea și ocluzia ambientală accelerate de NVIDIA RTX au optimizat obiectele din scenă în foarte scurt timp, creez materiale pentru haine virtuale, texturi si obiecte foarte rapid și îmi reda totul în timp real.
- Cum vezi ca te ajuta Nvidia Studio in procesul de Accelerare AI ? ( descrie un scenariu de creatie )
Sunt nerăbdătoare sa ma afund mai mult în tot ce înseamnă Nvidia LaunchPad, de aceea m-am și înscris deja anul acesta la GTC, în martie. Dezvolt o aplicație accelerata de AI în zona de fashion și sunt sigura ca Nvidia va fi un element definitoriu în materializarea acestui proiect. Momentan am lucrat in Adobe Character Animator unde AI-ul Nvidia îmi face sincronizarea emoțiilor faciale, body tracking, body segmentation și multe altele. Pana acum am folosit Audio2Face din Omniverse ca sa îmi aduc la viata propria clona virtuala.
- In ce programe lucrezi ?
În general Suita Adobe, care este sustinuta de Nvidia RTX si este în topul preferințelor mele. Atat la categoria 2D, unde am Photoshop, Fresco pentru digital painting, Illustrator, cat și la categoria 3D unde lucrurile devin mai interesante: deoarece e mult vorba despre haine digitale în procesele mele de creație, am niște tool-uri excepționale cum ar fi Adobe Substance Sampler, accelerat de Nvidia AI, ce îmi permite pur și simplu sa scanez materiale și sa le aduc în plan virtual. În topul preferințelor este Style3D omniverse.
Rosco Adrian
- Ce sistem ai pentru lucru (lista specificatii)?
Laptop; Nvidia GeForce RTX 2060 6GB, AMD Ryzen 7 4800H 2.90 GHz, 16.0 GB, Windows 10 Enterprise
- Care sunt optimizarile Software care te-au ajutat in ultimele 6 luni ? ( descrie in detaliu functionalitatile de ajutor )
Pe langa optimizarile software oferite de Nvidia, nu am folosit sau avut nevoie de altceva care sa ma ajute in munca mea din aceasta perioada.
- Cum arata workflow-ul tau?
Workflow-ul meu ca artist digital variaza in functie de proiect si scopul final al lucrarii. In general, procesul include urmatoarele etape:
- Cercetarea si dezvoltarea conceptului: In aceasta etapa, cercetez si adun inspiratie pentru proiectul meu, dezvolt si schitez un concept ca sa am o idee mai buna despre ceea ce vreau sa creez.
- Selectarea si pregatirea imaginilor: Apoi, selectez si pregatesc imaginile pe care le voi utiliza pentru proiect, fie prin a le fotografia singur in mare parte, fie prin a le alege din bibliotecile de stock-uri online.
- Combinarea si manipularea: Acum incepe partea distractiva si in acelasi timp plina de suisuri si coborasuri. Ca sa zic pe scurt, folosind Adobe Photoshop, combin si manipulez imaginile pentru a crea lucrarea finala. Sunt ore pline de decupat, taiat, alungit si adaugat culori intr-un haos controlat pana conceptul meu prinde viata si, astfel, ordinea vizuala bine consolidata.
- Finalizarea si post-procesarea: In aceasta etapa, finalizez imaginea si fac ajustarile si editarile finale, precum corectarea culorilor si accentuarea lor daca e cazul.
- In cele din urma, export imaginea finala si o impartasesc prin diverse platforme cu restul lumii, precum si pe site-ul meu de portfolio. In postarea finala includ si poze din timpul procesului in care lucrarea era 30% sau 70% finalizata. Incerc intotdeauna sa fiu flexibil si deschis la minte si sa-mi adaptez workflow-ul nevoilor fiecarui proiect in parte.
- Ce functii sunt accelerate cel mai mult de Nvidia RTX in workflow-ul tau?
Nvidia RTX ofera suport pentru instrumente de inteligenta artificiala oferite de Adobe, precum denoising si super-resolution, care pot accelera procesul de editare si finalizare a imaginilor. Acestea pot elimina “zgomotul” si imbunatati calitatea imaginii, astfel permitandu-mi mie sa economisesc timp si sa obtin rezultate mai bune.
- In ce programe lucrezi ?
Lucrez in Adobe Photoshop si Lightroom.
- De cat timp ai nevoie pentru o idee de composit ( idee, executare ) ?
Timpul necesar pentru a dezvolta o idee de compozitie si a o executa variaza in functie de complexitatea proiectului. In general, procesul poate dura de la cateva zile la cateva saptamani, in functie de cat de detaliata si elaborata este compozitia. Pentru lucrari personale, nu imi impun un numar exact de ore in care sa aduc lucrarea la un punct in care sa pot spune ca e finalizata. Doar un interval de maximum doua saptamani, in care lucrez si retusez aproape zilnic, pana e gata. Per ansamblu, cu cat sunt mai experimentat si obisnuit cu tematica unui concept si mai bine pregătit, cu atat procesul va fi mai rapid.
- Cum ti se pare impactul AI asupa compositelor in general ?
Impactul Ai-ul in domeniul artei digitale, in special cel generative, are parti negative si pozitive, dar mai multe negative in opinia mea. AI-ul poate fi utilizat pentru a automatiza anumite sarcini laborioase si repetitive, cum ar fi eliminarea zgomotului sau imbunatatirea calitatii imaginii, ceea ce poate economisi timp si efort intr-un proces creativ. Un Ai nu poate inlocui creativitatea umana (sper ca va ramane asa) si abilitatea de a intelege si interpreta contextul unei lucrari. Ar trebui sa fie utilizat ca un instrument pentru a sprijini si accelera procesul creativ in mici parti, dar in cele din urma, deciziile artistice si judecata umana sunt esentiale pentru a crea lucrari de calitate.
- Te ajuta driverele Nvidia Studio cu generarea mai rapida fata de cele GameReady ? ( daca da, detaliaza cum ).
Da, in ultimul timp aceste drivere m-au ajutat foarte mult in ducerea la bun sfarsit a ideilor mele. Nvidia studio e gandit in asa fel incat sa aduca optimizari indiferent de programul de editare în care lucrezi. M-am simtit mult mai productiv, in special prin fiecare secunda castigata prin eficienta sporita GPL-ului si mai sigur pe sistemul pe care il folosesc. Intr-un mod eficient si fara probleme tehnice care sa imi intrerupa flow-ul. Driverele Nvidia Studio sunt perfectionate dupa modul de lucru al unui artist si creator de continut, deci acestea optimizează anumite fluxuri de lucru în aplicații creative precum Blender, Adobe Photoshop, Adobe Premiere si altele.
Concluzie
Driverele Nvidia Studio conduc arhitectura in cea mai buna directie pentru interesul creatorilor de continut. Optimizarea si suportul continuu pentru mai multe functionalitati pe baza hardware-ului este cheia catre evolutie. Acum, cu noua arhitectura Ada Lovelace ( Nvidia RTX 4000 ) driverele de studio trebuie sa se maturizeze si mai mult, iar performantele/optimizarea vor creste si ele, poate chiar exponential.
Driverele de Studio pot fi descarcate de AICI ( vezi pagina ), iar placile video Nvidia sunt disponibile in Romania la F64 ( vezi produse ) – PC Garage ( vezi oferta ) – eMAG ( vezi oferta ) – evoMAG ( vezi oferta ) si CEL.ro ( vezi oferta ). Trebuie sa stiti ca tendinta globala pentru placile video este sa se ieftineasca, deci curand vom avea placi de generatie noua la pret decent. Pentru cei care cauta desktop-uri certificate Nvidia Studio le pot achizitiona direct de la IT Direct ( vezi oferta ). Link-urile din acest articol sunt de afiliere, iar daca le folositit sustineti activitatea blogului. Va Multumesc!