Vineri ( 06.03.2015 ) a sosit primul exemplar Sigma Art 24 mm F1.4 in Romania, iar cei de la Photosetup au fost amabili sa ni-l imprumute pentru un review. In data de 10 februarie, Sigma anunta mult anticipatul obiectiv ultra-wide Sigma Art 24 mm f1.4 pentru Dslr-urile Full-Frame. Acesta vine sa completeze existentele focale de 35 respectiv 50 mm care au facut furori cu performantele lor.
Iata cateva specificatii cheie:
- Focala de 24 mm ( 36/38.4 mm in cazul senzorilor APS-C )
- Unghi de cuprindere de 84.1° grade
- Distanta minima de focalizare – 9.84″ (25 cm)
- Raport maxim de reproducere – 1:5.3
- Optic este alcatuit din 15 elemente care formeaza 11 grupuri.
- Diafragma este formata din 9 lamele rotunjite.
- Diafragma minima este de 1.4 iar cea maxima este f16
- Diametru filetulul este de 77 mm
- Dimensiuni – 3.35 x 3.55″ (85 x 90.2 mm)
- Greutate – 1.46 lb (665 g)
Inspectia Vizuala
Vizual acest obiectiv nu este cu mult diferit fata de fratii lui cu focala mai mare. Regasim acceasi constructie robusta din metal, alaturi de o vopsea mata care ii da un aer elegant si totodata simplu.
Obiectivul vine in cutie cu parasolar – manual – capace fata/spate.
Obiectivul cu parasolarul gravat atasat.
Aici avem scala obiectivului care ne arata distantele la care focalizeaza obiectivul. Regasim si insigna argintie A ( ART ) alaturi de focala obiectivului si diametrul filtrului acceptat.
Obiectivul are un comutator care face tranzitia intre motorul de focus automat (HSM) si focalizarea manuala.
O comparatie de dimensiuni si exterior alaturi Sigma ART 35 mm F1.4.
O alta comparatie de dimensiuni alaturi de Samyang 8 mm F3.5.
Tinand obiectivul in mana se simte ca este unul bine facut, destul de greu si cu suprafete placute la atingere, de mentionat ca acest obiectiv cantareste 665 de grame ceea ce il face identic cu Sigma Art 35mm . Fata de aceastea fratele „mai mare” Sigma Art 50mm cantareste 815 grame. In ciuda greutatii, focalele 24 respectiv 35 mm se simt foarte bine echilibrate pe orice montura.
Optic vorbind este compus din: 2 elemente asferice care ajuta la corectarea aberatiilor sferice/distorsiunilor. Alaturi de 3 elemente de inalta calitate FLD (“F” Low Dispersion) care ajuta la o transmisie de lumina aproape perfecta.
Transmisia luminii mai este ajutata de alte 3 elemente SLD ( Special low dispersion ), acestea fiind spuse se poate observa ca exista destula sticla de calitate in interior pentru a ne asigura o performanta optica de top demna de seria Art.
Schema blocului optic.
Acum dupa aceasta galerie foto urmeaza un mic video de prezentare a obiectivului alaturi de un unbox-ing.
Performanta
A sosit vremea sa vedem cum se descurca noul membru al familiei Art la capitolul performanta, vom prezenta testele de autofocus , distorsiune si vignetare alaturi de cele de aberatii cromatice si calitatea imaginii.
Update – Au aparut testele DXOMark
Autofocusul
Motorul de autofocus de tip HSM ( Hyper Sonic Motor ) asigura nu doar in teorie cat si in practica o focalizare rapida si silentiosa. Ratarea de focalizare cand vine vorba de subiecte statice este de cam un cadru fiecare 10-12, iar in rafalele cu actiune ne putem astepta, spre exemplu, la 2-3 ratari dintr-o serie de 12-15 ( testat pe Canon 6D ).
Mai jos avem un video cu un mic test al vitezei de focalizare de la minimul 0.25 cm la infinit.
Canon 6D – 1/200 – F2.8 – ISO 100 – 24 mm – o focalizare corecta. Mai multe fotografii in galeria foto de mai jos.
Pe scurt comportamentul focalizarii in cele 2 zile de testare si 500 de cadre trase, a lasat o impresie pozitiva.
Distorsiune si vignetarea obiectivului sunt prezente in fotografiia de mai jos.
Distorsiunea este acolo si nu vine ca o surpriza, dar nu este foarte mare pentru aceasta focala si pare bine controlata si foarte usor de corectat manual sau automat. Noi in fotografia de mai jos am corectat automat distorsiunea in Lightroom 5 cu ajutorul unui Sigma 24mm f/1.8 EX mai vechi tot de la sigma, pentru ca profilele de corectie pentru cel nou inca nu au iesit. Am incercat si corectia manuala si tot in vecinatatea acestor rezultate am obtinut.
Vignetarea obiectivului este vizibila la colturi suficient dar trebuie mentionat Exif-ul fotografiei ( 1/125 – f1.4 – ISO 200 ), lucru normal la astfel de setari, dar pe masura ce ajungem cu diafragma pe la f4 acest efect dispare complet.
Canon 6D – 1/125 – f1.4 – ISO 200
Aberatiile cromatice sunt si ele prezente incepand de la F1.4 pana pe la f2.5 cand incep sa dispara complet
Dupa cum se poate veedea exista aberatii cromatice abundente la f1.4 dar lucrurile se rezolva odata cu f2.5-2.8, iar aceste aberatii sunt usor corectabile in post procesare.
Mai jos avem toate tipurile de flare obtinute in tentativa de a fotografia soarele. Ghosting-ul nu a fost prezent decat foarte subtil imperceptibil chiar, totul tinand de unghi.
A sosit momentul sa discutam si despre calitatea imaginii.
Ea este prezenta la toate diafragmele chiar si la f1.4, in centru incepand cu f2 – 2.5 se „instaleaza” si catre colturi, acolo ramane pana pe la f11-13. Contrastul este echilibrat iar culorile ( cu picture control dat pe standard ) sunt naturale si redate corect pe un monitor de calitate si calibrat.Pe scurt calitatea imaginii este imbatabila similara cu fratii 35 si 50 mm.
Nu o sa povestim extrem de mult acest aspect al lentilei ci o sa va aratam o galerie foto completa alaturi de RAW-urile originale disponibile pentru download mai jos care va vor convinge.
Canon 6D – 1/125 – f5.6 – iso 320 – in centru si la colturi imaginea este sharp si fara probleme.
Canon 6D – 1/500 – f1.4 – iso 100 – clar si cu o izolare a a subiectului creamoasa si de efect.
Galerie Foto
Toate fotografiile facute cu acest obiectiv:
Canon 6D – 1/200 – f2.2 – iso 500
Canon 6D – 1/500 – f1.4 – iso 100
Canon 6D – 1/200 – f6.3 – iso 250
Canon 6D – 1/100 – f2 – iso 1000
Canon 6D – 1/100 – f1.4 – iso 500
Canon 6D – 1/1600 – f1.4 – iso 160
Canon 6D – 1/320 – f2.8 – iso 100
De AICI puteti descarca sample-urile in formal RAW ( CR2 ).
Concluzie
Sigma 24mm Art f1.4 HSM a convins prin performanta si un raport calitate/pret imbatabila. El poate fi comandat de la si Photosetup la un pret de 3750 lei sau de la f64 cu 3800 lei.
Pro:
+ Calitatea constructiei si confort in utilizare;
+ Calitatea imaginii foarte buna;
+ Fara ghosting;
+ Raport calitate/pret excelent.
Contra:
– Aberatii cromatice la diafragme deschise;
– Cursa inelului de focus scurta pentru videografi