Raportul de imagine in fotografie este un aspect important. Acesta se regaseste la senzorii de imagine, monitoare iar ulterior ajunge pe hartie. In acest articol am sa va explic pe scurt ce este raportul de imagine si aplicabilitatea lui in tehnologia de afisare si de captura a imaginii. Cel mai popular raport de imagine la monitoare in zilele noastre este 16 : 9.
Multe monitoare pentru editare foto si video vin cu rapoarte de 21 : 9 sau chiar 32 : 9, acestea existand pentru a inlocui un setup de doua monitoare si a facilita editarea secventelor video mult mai usoara. Editarea foto pe astfel de monitoare este mai facila, pentru ca ofera spatiu de lucru extra pentru unele si mai multe fotografii afisate pe un singur monitor.
Monitoarele de editare vin in general cu urmatoarele formate de imagine:
- 4 : 3 – Raportul clasic existent inainte de aparitia standardului HDTV – Multe din monitoarele medicale il folosesc in acest moment. Rezolutii Populare: 1024 x 768 | 1600 x 1200.
- 16 : 9 – Cel mai popular raport de imagine la ora actuala. Rezolutii Populare: 1920 : 1080 | 2560×1440 | 3840×2160.
- 16 : 10 – Raport orientat profesionistilor care au nevoie de o inaltime mai mare. Rezolutii Populare: 1920 : 1200 | 2560×1600 | 3840 x 2400. Format popular intre 2003 si 2008.
- 21 :9 – Raport care devine tot mai popular in sfera videografilor si celor care au nevoie de un timeline mare de lucru, dar nu vor doua monitoare pe birou. Rezolutii Populare: 2560 x 1080 | 3440×1440.
- 32 : 9 – Un raport de imagine intalnit la putine monitoare in acest moment, dar acesta ofera campul vizual echivalent a 2 monitoare cu raport 16:9. Rezolutii Populare: 3840 x 1080 | 5120 x 1440
Senzorii de imagine au rapoartele lor de imagine in care se incadreaza in functie de producator si destinatia de utilizare.
Iata o parte dintre acestea:
- 4 : 3 – Este un raport de imagine cel mai intalnit la ora actuala printre producatorii de senzori pentru telefoane, camere foto compacte si alte gadget-uri. Senzorii in format 4 : 3 se gasesc si la camerele de tip Medium Format de la Phase One si Hasselblad.
- 3 : 2 – Acest raport este orientat catre senzorii camerelor foto cu senzor APS-C si Full-Frame.
- 16 : 9 – imagine intalnit la senzorii echipamentelor Black Magic. Cele mai populare exemple fiind Blackmagic Production Camera/URSA/URSA Mini 4K.
- 19 : 10 – este un raport de imagine pentru popularele camere Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K si 6K.
Rapoartele de imagine ale senzorilor variaza si ele, dar exista cateva standarde implementate de la care producatorii de camere nu se abat. Din meniurile camerelor se pot opta pentru diverse rapoarte pentru fotografii.
Raportul de Imagine in Fotografii
Rapoartele de imagine in fotografie pleaca de la senzor, iar ulterior ele se pot ajusta/coverti dupa bunul plac prin crop in programele de editare. Fotografiez foarte des cu Sony A7III si Fujifilm X-T3, acestea vin cu senzori cu raport de 3 : 2, iar eu nu intervin sa modific acest aspect decat in post procesare. Nu este indicat sa modificati aspectul imaginii din camera, pentru ca se pierde rezolutie. Din acest raport de imagine aleg sa converstesc cel mai mult in 16 : 9 pentru monitoarele clientilor si in 1 : 1 pentru continutul care ajunge pe Instagram si Facebook.
Crop-ul si rapoartele de imagine disponibile in Lightroom.
Raportul de imagine 3 : 2 | Este cel mai apropiat de de regula tremii pentru compozitia imaginilor. Artisti si pictorii au folosit aceasta regula cu mult inainte de a aparea fotografia. Acest raport de imagine este standard pentru senzorii de tip APS-C si Full-Frame. Cadrul de film 35 mm are acelasi raport.
Raportul de imagine 3 : 2.
Raportul 4 : 3 | Este un format de senzor mai inalt si des intalnit la telefoane si echipamentele Medium Format. Echipamentele MFT de la Panasonic si Olympus utilizeaza acest raport ca standard de imagine.
Raportul 1 : 1 | Formatul patrat este cel mai popular in zilele noastre pe social media. Acest format fiind standardul pentru Instagram. Se pot printa imagini in acest format.
Raportul 16 : 9 | Imaginile cu acest raport vor umple ecranele 16 : 9 care se gasesc pe laptopuri si monitoarele multimedia si de editare foto.
Raportul 21 : 9 | Senzorii cu acest aspect nu exista, dar monitoarele de editare beneficiaza cel mai mult de pe urma acestui raport.
Pe partea de print raportul de imagine la formaturile de hartie de tip A6, A5 , A4, A3, A2, A1 si A0 este de 1:1.414. Trebuie avut in vedere aceste lucru inca de la prelucrarea pe monitor, pentru a evita marginile albe sau a le lua in calcul.
Lucrul pe un monitor cu raport de imagine de 21 : 9
Monitoarele de editare foto au ajuns inca de prin anul 2018 sa fie performante aproape la orice prag de pret. Toate vin cu panouri IPS decente si permit lucrul eficient din punct de vedere al culorilor pentru orice fotograf. Am scris despre panourile IPS ( vezi aici un articol complet ). Monitorul LG 34WK95U-W ( vezi review ) are o rezolutie 5K ditribuita intr-o diagonala de 34 inch cu format 21:9. Spatiul de lucru este optim pentru creatorii de continut care au nevoie de un singur monitor si nu vor un setup de doua monitoare clasice sau nu au loc pe birou pentru ele.
Specificatii cheie panou LG 34WK95U-W
- Diagonala de 34 inch in format 21:9;
- Rezolutie: 5120 x 2160 pixeli;
- Intensitatea luminoasa: 450 niti;
- Tip panou: NanoIPS pe 10 biti *=( 8 + 2 biti FRC );
- Pixel Pitch: 0.155 mm;
- Panou capabil HDR10;
- Contrast nativ: 1 : 1200;
- Gamut culoare: 95% din P3 si 100% din sRGB;
- Timp de raspuns: 5 ms;
- Rata de refresh de 60 Hz;
- Consum: 52 W.
Lucrul pe un de monitor monitor UltraWide este mult mai productiv in comparatie cu un 16 : 9 classic. Diagonala suplimentara a acestui monitor ofera proportii marite ale imaginilor editate fara a sacrifica prezenta uneltelor pe laterale. Spatiul extra ofera posibilitatea de lucru cu mai multe ferestre simultan. Iata cateva exemple de cum arata un spatiu de lucru in cateva din cele mai utilizate programe de editare. Monitorul LG 34WK95U-W este cel mai recent exemplar de monitor cu care m-am jucat si pe care il recomand. Tehnologia NanoIPS, rezolutia si formatul 21 : 9 sunt avantaje de necontestat.
Am testat acest monitor intr-un articol separat si m-a impresionat pana in punctul de achizitie. Valorile DeltaE medii, luminozitatea si acoperirea de 88% a spatiului AdobeRGB sunt performante notabile pentru un monitor de 34 de inch. Review-ul complet se poate citi AICI.
Raportul de imagine 21 : 9 ofera in Capture One suficient loc pentru timeline, fotografia pozitionata central si o multime de unelte pe margine.
Capture One 20 Pro ( vezi review ) se poate adapta foarte bine la un monitor 5K.
Adobe Premiere Pro beneficiaza din plin de raportul wide al panoului.
Timeline-ul pentru editarea video se preteaza foarte mult pe monitoare 21 : 9 sau 32 : 9.
In DaVinci Resolve 16 avem parte tot de un timeline generos pentru editare.
Raportul de imagine se regaseste in orice aspect al fotografiei ( de la senzor pana la print ) . Cel mai important aspect cand vine vorba de raportul de imagine este panoul de afisare. Un monitor ultra-wide cu diagonala de minim 30 inch este ideal, acesta ofera un spatiu de lucru optim in aplicatiile de editare foto ( Lightroom, Capture One, Photoshop ) si in cele de editare video ( Premiere Pro si DaVinci Resolve ).
Dupa cum s-a putut vedea si mai sus, un panou 21 : 9 cu rezolutie 5K si 34 de inch este optim pentru editare video mai ales. Monitoarele LG UltraWide cu panou IPS si potrivite pentru editare sunt disponibile in Romania la PC Garage ( vezi modele ) – CEL.ro ( vezi monitoare ) si eMAG ( vezi oferta LG ). Link-urile din acest articol sunt de afiliere, achizitionand din ele ajutati la buna functionare a blogului. Va multumesc!
Va astept sa va alaturati si comunitatii de pe Youtube ( Vezi despre ce este vorba si aboneaza-te AICI ).